Mehmet Akif Ersoy, şahsını hiçbir zaman dizelerinin önüne geçirmemiş büyük bir edip.
Şahsı hakkında malumatımız sınırlı olsa da dizelerindeki engin irfan, şahsiyeti hakkında güçlü bir kanaat sahibi olmamızı sağlıyor.
Akif'in günümüze ulaşan çok az fotoğrafı bulunuyor.
Eldekiler dikkate alındığında bence en değerlisi gönüllü-sürgünlük yıllarında Mısır'da piramitlerin hemen önünde çektirdiği bir fotoğraf karesidir.
Benzer bir kareyi Lawrence, Bell ve Churchill üçlüsünün de aynı yerde çektirdiğini düşününce bir Teşkilat-ı Mahsusacı Akif'in o kadrajı çok daha anlamlı oluyor.
Son günlerde önümüze kısa postlar halinde Akif'e ait bir yağlı boya tablosu düşüyor.
İddiaya göre bu tablo; "Mütareke yıllarında Rus ressam Feldman tarafından yapılmış ve Amerika'ya götürülmüş bir tablo."
İlginç bir tablo doğrusu.
Akif'e atfedilen bu tabloda resimdeki kişi bağrı açık bir Japon samurayı gibi sola keskin bir bakış atıyor.
Bu tablo ile ilgili arşiv taraması yaptığımızda karşımıza Taha Toros'un bir köşe yazısında meseleyi ele aldığına şahit oluyoruz.
Yazıda Toros'a göre tablonun Akif'e ait olduğuna dair herhangi bir şüphe yok.
Hatta bu tablo biliniyor; ama kayıp olduğu için ortaya çıkmadı.
Toros, önce bize Feldman isimli ressamı tanıtır.
İstanbul cemiyetini iyi bildiğini saray ve şair taifesi ile yakın münasebette olduğunu söyler.
Yazının ilerleyen kısmında Feldman'ın iki tablo çizdiği biri Abdülhak Hamit'e diğerinin Mehmet Akif'e ait olduğunu söyler.
Toros'un bu tablonun Akif'in bilgisi dâhilinde çizildiğine dair en büyük delili Cemal Kuntay'dan aktardığı ve Akif'in ağzından çıktığını iddia ettiği "Moskof beni güzel oturttu!" cümlesidir.
Ebetteki sanat tarihçileri konuyu daha salahiyetli irdeleyeceklerdir; fakat hem Abdülhak Hamit Tarhan'ın hem de Akif'in tablosunu çizen meşhur ressam "Feldman" isimli bu ressamın dönemin hiçbir hatıratında ya da biyografisinde görmemiş olmamız zannedersem bizim cehaletimiz.
Saraya ve cemiyet hayatına bu denli hâkim olmuş ve nüfuz sahibi bir ressam hakkında kırıntı diyeceğimiz bir anekdottan yola çıkarak bu tablonun Akif'in bilgisi dâhilinde yapıldığına dair iddialar çok ciddi şüphe ve şayialara neden oluyor.
Denildiği gibi, bu tablo yakın zamanda bulunduysa nerede?
Ve sanat tarihçileri üzerinde gerekli bilimsel araştırmayı yaptı mı?
Bu tablo gerçekten orijinal ve tarihçesi de denildiği gibi olabilir.
Lakin toparlarsak Akif hakkında hemen hemen eline geçen her dosyayı okuyan biri olarak aklımdaki şüphe ve soru işaretlerini şöyle sıralayabilirim:
- Ressam hakkındaki malumatların sınırlılığı ve abartı
- Dönem hatıratları ve biyografilerde böylesi değerli bir tablo hakkında yeterli bilgi olmaması
- Tablo üzerinde gerekli bilimsel çalışmaların elimizde olmaması
Mehmet Akif Ersoy'a ait olduğu ve Mütareke döneminde İstanbul'un cemiyet hayatında tanınan bir ressamına yaptırıldığı söylenen bu tablo eğer ki gerçekse her neredeyse Kültür Bakanlığı'na çok ciddi bir iş düşüyor.
*Bu makalede yer alan fikirler yazara aittir ve Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.
© The Independentturkish