Bu yıl Spotify Wrapped'inizde ne vardı ve istediğiniz sonuçları aldınız mı?
Popüler yayın platformunda müzik, podcast, sesli kitap ve diğer dijital içerikleri tüketen yaklaşık 650 milyon kişiden biriyseniz (ve bu kelimelerin birçoğu hakkında benden daha fazla rahatsızlık duyamazsınız) İsveçli medya devine teslim ettiğimiz verilerin kişiselleştirilmiş yıl sonu özeti, baş döndürücü ve keyif verici bir yolculuk.
fazla oku
Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)
Üzgünüm raftaki elf (Carol Aebersold ve kızı Chanda Bell'in yazdığı 2005 tarihli resimli çocuk kitabı The Elf on the Shelf'e gönderme -çn.), bu yeni moda Noel geleneğine ben de dahil oluyorum. Benim için Noel, bu yıl 4 bin 156 şarkı dinlediğim ve bunlardan hiçbirinin (yine) dünyanın en çok dinlenen sanatçısı Taylor Swift olmadığı söylenene kadar gelmiyor.
2016'da Spotify kullanıcılarının en popüler şarkılarının basit bir şekilde açıklanmasıyla başlayan şey artık (kesinlikle) daha büyük, (belki) daha iyi ve (kesinlikle) biraz şişirilmiş hale geldi. Ama yılın bu zamanında kim böyle hissetmiyor ki?
En sevdiğiniz 5 şarkının yanı sıra, artık tıklayıp inceleyebileceğiniz "büyük açıklama" videosu da var. En çok dinlenen sanatçı! En çok müzik dinlediğiniz gün! Tek bir Pet Shop Boys şarkısını dinlemeye tamı tamına ne kadar zaman ayırdığınız (1688 dakika ve bu bana yapılacak bir müdahaleye hazırlık gibi hissettiriyor)!
Bu yıl, müzik zevkinizin hangi şehirle "ikiz" olduğunun açıklanmaması bir kayıp oldu. Ancak dinleme alışkanlıklarınızın en çok Grimsby sakinleriyle benzer olduğundan utanmak yerine, size daha iyi hissettirmek için yapay zeka destekli bir hediye veriliyor.
Spotify'ın büyük Noel veri dökümü, ilk kez tamamen yapay zekadan oluşan 5 dakikalık benzersiz bir podcast'le birlikte geliyor. Bu, kendi müzik listesi şovunuzu dinlemek gibi bir şey ve ben gerçekten donakaldım.
Bu iki aşamalı programda, yapay zekalı "sunucular" siz orada yokmuşsunuz gibi mükemmel müzik tercihlerinizi ve gelişen zevklerinizi tartışıyor. iPod, Ben, Robot'la (I, Robot) buluşuyor.
Program gayet keyifli bir şekilde başlıyor. Sıradan, neşeli ve sadece birazcık insan dışı (biri erkek, biri kadın) iki ses, zahmetsiz Kaliforniya aksanlarıyla size dinleme alışkanlıklarınızın ne kadar harika olduğunu anlatıyor. Gerçekten, yani, en iyisi:
Müzikteki en iyi yılına geri dönüp bakmak gerçek bir yolculuk...
Ardından (ve işler bu noktada ürpertici bir hal alıyor) temel istatistiklerinize hayat vermeye koyuluyorlar:
Güven bana, bu yılın müzikleri özel. Martta, yalnızca Harlem Rönesansı caz evresi diye nitelenebilecek bir dönemden geçtin.
Bazen, bu hoş bir şekilde tuhaf olan bir İngilizceyle yapılıyor:
Nisan senin pop sanatı sentezleyiciler teknopop sezonundu...
Böylelikle bu sanatçının dinleyicileri arasında ilk yüzde 0,1'e giriyorsun. Gerçek bir hayransın, bu noktada grubun bir parçası sayılırsın...
Ancak bunun etkisi daha önce deneyimlediğim hiçbir şeye benzemiyor. Arkadaşlarınız sizden bahsederken uzaktan onları dinlemek gibi bir şey, eğer Z kuşağı Batı yakalılarla arkadaşsanız. Cenazenizde söylenen güzel şeylere kulak misafiri olmak böyle bir şey olmalı.
Makinedeki seslerin bu kadar gerçekçi, inandırıcı ve ilgi çekici olması ve benim kendimi onlara bu kadar çabuk kaptırmam özellikle tüyler ürperticiydi:
Bana öyle geliyor ki seni düşündüren müzikleri takdir ediyorsun...
Evet! Ediyorum! Beni çok iyi tanıyor.
Klasik caz zevkim için alkışlandım ("Charles Mingus'un derinliklerine daldın, kesinlikle en iyileri bilen birisin"). Gerçek hayattaki insanların aksine, Pet Shop Boys bağımlılığımla dalga geçmediler, hatta bunu kutladılar ("Dinleyicilerin ilk yüzde 0,01'i arasındasın!"). Cliff Richard'ın 1987'deki mükemmel albümü Always Guaranteed'e olan bariz sevgim hakkında bile söyleyecek güzel şeyler buldular. Yapay zekalı sunucu, düşünceli bir şekilde "Belki de nostalji seni çağırmıştır" dedi.
Teknoloji, bu yıl tekrarladığım Richard Strauss eserlerinden biri olan Tod und Verklärung'u (en çok dinlenenler listemde 6 numara) pek iyi telaffuz edemedi. Ancak İzlandalı piyanist Víkingur Ólafsson'un (kendisinin Proms'daki Schumann piyano konçertosu benim için yılın en iyi konseriydi) adında daha iyi bir performans sergiledi, kesinlikle Amol Rajan'ın pazartesi gecesi University Challenge'daki halinden daha becerikliydi.
Bu 5 dakikalık sesli kesit, Aşk Her Yerde'de (Love Actually) Emma Thompson'ın Joni Mitchell CD'sini açtığı sahnedeki gibi bana biraz duygusal ve gereksiz hissettirdi. Yapay zeka, birine bunu yapabiliyorsa başka neler yapabileceğini düşünmekten korkuyorum.
Spotify Wrapped'in etkisi azalırken hepinizi kendi Spotify Wrapped Yapay Zeka Podcast'inizi dinlemeye çağırıyorum (bu özellik halihazırda ABD, Birleşik Krallık, Kanada, Avustralya, İrlanda, Yeni Zelanda ve İsveç’te mevcut -çn.). Sadece bunu bayram partilerinden yorgun düştüğünüzde veya Noel hediyeleri hakkında stresliyken yapmayın. Çünkü mutluluk gözyaşlarını ve yapay zekanın hepimizi tam olarak ne zaman öldüreceğine dair varoluşsal endişeyi tetikleyebilir.
independent.co.uk/voices
Independent Türkçe için çeviren: İdil Barım
© The Independent