Hindistan festivaller ülkesidir.
Bu yıl 13 Ocak'ta başlayan ve 26 Şubat'a kadar devam etmesi planlanan Maha Kumbh Mela ise festivallerin festivalidir.
Uttar Pradesh, Prayagraj'daki Triveni Sangam'da devam eden Maha Kumbh Mela, yakın Hindu tarihinin en önemli olaylarından biri.
Çünkü 12 Kumbh Mela döngüsünün tamamlanmasını işaret eder ve bu, 144 yılda bir gerçekleşen bir olay.
Daha önceki bu tür bir etkinlik 1881'de düzenlenmişti.
45 gün sürecek bu devasa Hindu festivali, Hindu olmayanlar da dahil olmak üzere dünyanın dört bir yanından yüz milyonlarca insanı kendine çekiyor.
Dünyanın en büyük dini buluşması ve Hindular için en kutsal hac yolculuklarından biri olan Maha Kumbh Mela'da 3 nehrin, Ganga, Yamuna ve efsanevi Saraswati'nin birleştiği yere doğru yürüyen adanmışların görüntüsü görülmeye değer: Yalınayak hacılar, yol gösteren küllere bulanmış sadhular, beze sarılı birkaç eşyasını taşıyan aileler...
Kumbh Sanskritte, sürahi, testi veya ibrik anlamına gelir; Mela ise festival.
Tarihsel olarak festival, milattan sonra 7'nci yüzyılda, İmparator Harshavardhana'nın saltanatı sırasında belgelenmiş.
Ve yüzyıllar boyunca dünyanın dört bir yanından milyonlarca katılımcıyı çeken küresel bir fenomene dönüşmüş.
Kökleri antik Hindu mitolojisine dayanan bu etkinlik 4 kutsal mekânda gerçekleşir: Prayagraj (Ganga, Yamuna ve efsanevi Saraswati'nin birleştiği yer), Haridwar (Ganga'da), Ujjain (Shipra'da) ve Nashik (Godavari'de).
Hindu mitolojisinde, ölümsüzlük iksirinin Hindistan'da bu 4 farklı yere tanrılar ve şeytanlar arasında 12 gün 12 gece süren uzun bir savaşın sonucu olarak bir sürahiden döküldüğüne inanılır.
Maha Kumbh Mela'nın kökenleri, özellikle Samudra Manthan öyküsü veya ölümsüzlük iksirini (amrita) geri almak için tanrılar (devalar) ve şeytanlar (asuralar) tarafından okyanusun çalkalanması hikayesi olmak üzere Hindu mitolojisi ile derinden iç içedir.
Kutlamaların tarihleri Güneş, Ay ve Jüpiter'in gökkubbedeki astrolojik konumlarına göre hesaplanır.
İnanışa göre, evreni ayakta tutan Lord Maha Vishnu, baştan çıkarıcı Mohini formunda, bu noktalarda ölümsüzlük iksirini içeren kutsal kâseyi dökmüştür.
Kutsal iksir kabı ortaya çıktıkça, ilahi bir mücadele başladı ve bunun sonucunda dünyanın 4 noktasına damlalar döküldü ve bu damlalar onları sonsuza dek kutsadı.
Ve bu yerler Kumbh Mela'nın mekanları haline geldi.
Dolayısıyla Mela farklı biçimlerde bu yerler arasında dönüşümlü olarak düzenlenir ve kast, inanç veya cinsiyetten bağımsız olarak milyonlarca insan katılır.
Kumbh Mela, bu yerlerden birinde, Haridwar'daki Ganga, Nasik'teki Godavari, Ujjain'deki Kshipra ve Allahabad'daki şimdiki ismi Prayagraj'daki Sangam (Ganga, Yamuna ve efsanevi Saraswati nehirlerinin birleştiği yer) nehirlerinin kıyısında her 3 yılda bir gerçekleşir.
Ardh (yarım) Kumbh, Haridwar ve Prayagraj'da her 6 yılda bir düzenlenir.
Purna (tam) Kumbh ve Maha Kumbh (büyük/yüce sürahi) sırasıyla her 12 yılda bir ve her 144 yılda bir yalnızca Prayagraj'da düzenlenir.
Nehirlerin Prayagraj'da birleştiği yer olan Sangam, Hindu mitolojisine göre çok uğurludur ve insanlar belirli bir anda Sangam'ın sularına bir kez dalmanın bir kişinin tüm günahlarını temizleyebileceğine inanırlar.
Uğurlu günlerin toplam sayısı festivalin toplam süresine bağlı olarak değişir.
Bu yıl Prayagraj'daki festivalin 45 gün sürmesi ve Kumbh Mela'nın toplam 45 günü boyunca 400 milyondan fazla ziyaretçinin (ABD nüfusundan daha fazla) gelmesi bekleniyor.
Kökeni, antik Hindu mitolojisine ve ölümsüzlük iksiri olan kumbh adlı bir testi için iblisler ile tanrıların kavga etmesine ve bu iksirin dört Hint şehrinde yere düşmesi efsanesine dayanan Mela, diğer dini festivallerin aksine, dini bir ton taşıyan büyük bir panayır olarak tanımlanabilir; katılım gönüllüdür ve ziyaretin süresi konusunda herhangi bir kısıtlama yoktur.
Çoğu toplantının aksine, düzenlenmez, doğal olarak gelişir.
Mela ile ilişkilendirilen belirli bir tanrı yoktur ancak insanlar oraya manevi bağlantı arayışı ve manevi bilgi edinmek için gider; insanların dini bağlılıklarından bağımsız olarak bir araya gelebilecekleri bir platform.
Burayı ziyaret eden kalabalık, katı ruhani liderlerden (dünya zevklerinden vazgeçmiş sadhular gibi) yalnızca yerin hissini deneyimlemek için gelen meraklı ziyaretçilere (çoğunlukla Hindistan'dan, ancak yurtdışından da) kadar çeşitlilik gösterir.
Peshwai, tüm sadhuların (dini azizler) ve Mela katılımcılarının misafir olarak Mela'ya kabul edildiği festivalin başlangıcını işaret eder.
Yüksek sesli müzik ve dansın ardından ziyaretçilere toplu beslenmenin yapıldığı Langar'ın takip ettiği büyük bir alay vardır; yemekler vejetaryendir.
Banyo ritüeli en önemli ritüeldir ve ruhsal ve fiziksel olarak en güçlü oldukları düşünülen naga sadhu adı verilen bir grup sadhu tarafından başlatılır; Lord Shiva'nın (Hinduizm'de yıkım efendisi) güçlü takipçileridir ve aile, servet ve kıyafetler dahil olmak üzere bu dünyadaki tüm maddi mülklerinden vazgeçmişlerdir.
Kül içinde yıkanırlar ve ilahi korumanın bir işareti olarak vücutlarına sürerler ve bazen bir peştamal dışında çıplaktırlar.
Her Kumbh Mela, naga sadhu olmayı arzulayan binlerce takipçiye tanık olur ve gizli bir inisiyasyon süreci ile gruba kabul edilirler.
İnisiyasyondan sonra, kişinin kendi ölümünün ve maddi bedenden vazgeçmesinin bir işareti olarak başlarındaki saçlar tıraş edilir (ritüel tıraş).
fazla oku
Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)
Bunu takiben, gece boyunca kutsal yazıtlar okurlar ve ertesi günün şafağında herkes için banyo ritüeline başlarlar.
Sadhular kutsal sulara daldıktan sonra, diğer milyonlarca hacının suya (ghat) girmelerine izin verilir.
Ayrıca, sadhuların ritüelleri gerçekleştirdiği çeşitli tekneler vardır ve nehre bir adak (çiçekler, Hindistan cevizi veya çelenkler) bırakılır.
Hawans, Mela'nın çeşitli yerlerinde festival boyunca yapılan ateş sunularıdır.
Bunların dışında, çeşitli dini söylemler, pujalar (dualar) ve ilahiler şehrin her yerinde gerçekleşir.
Ayrıca çeşitliliği göstermek için Hindistan'ın farklı bölgelerinde kültürel performanslar da vardır.
Hacılar istedikleri yere gidebilir ve istedikleri lideri takip edebilirler.
Mela'da geçirilecek gün sayısı konusunda hiçbir zorunluluk yoktur, ayrıca nehirde kutsal bir dalış yapma zorunluluğu da yoktur.
Kalpawasiler adı verilen bir grup insan, kışın düşük sıcaklıklar ve ısıtma mekanizması olmayan çadırlarda kalma gibi zor koşullar altında Mela'nın tamamı boyunca kalırlar.
Festival boyunca, Ganga'nın her iki yakasında, 40 kilometrekarelik bir alanda çadırlar, tezgahlar, tuvaletler ve gösterişli tapınak cephelerinden oluşan geniş bir geçici şehir inşa ediliyor.
45 günlük festival boyunca sadhu olarak bilinen Hindu din adamları ve yüz milyonlarca mürit kamp kurar ve Allahabad Prayagraj'da Ganga, Yamuna ve efsanevi Saraswati nehirlerinin kutsal birleştiği yer olan Triveni Sangam'da yüzer.
26 Şubat'a kadar devam etmesi beklenen bu yılki kutlama her 144 yılda bir gerçekleşen Maha veya büyük Kumbh Mela olması nedeni ile özellikle uğurludur, önemlidir.
Festival için yapılan harcamalar da bu yıl rekor seviyelerde; Uttar Pradesh hükümetinin alanı kurmak için 70 milyar rupi (1,3 milyar dolar) harcadığı bildiriliyor.
Ancak Kumbh Mela, ekonomik olarak, satıcılar, zanaatkarlar ve hizmet sağlayıcılar da dahil olmak üzere çok çeşitli paydaşlar için fırsatlar yaratarak yerel geçim kaynaklarına da önemli ölçüde katkıda bulunur.
Etkinlik sırasında geleneksel el sanatları, dini eserler ve bölgesel mutfakları sergileyen geçici pazar yerleri ortaya çıkar ve böylece yerel ekonomileri destekler ve zanaatkar el sanatlarını korur.
Misafirperverlik hizmetleri, ulaşım sağlayıcıları ve küçük işletmeler de önemli bir aktivite artışına tanık olur ve festivalin ev sahibi bölgelerde ekonomik büyümenin itici gücü rolünü vurgular.
Ayrıca derin dini öneminin ötesinde, Hindistan'ın zengin kültürel mirasını koruma ve tanıtmada önemli bir rol oynar.
Nesiller boyunca aktarılan eski geleneklerin, ritüellerin ve manevi uygulamaların canlı bir deposu olarak hizmet eder.
Mela, farklı bölgelerden, dillerden ve kültürel geçmişlerden gelen toplulukların canlı bir birleşimi haline gelir ve fikir ve geleneklerin alışverişi için benzersiz bir platform sunar.
Festival, ritüelleri, alayları ve manevi söylemleri aracılığı ile katılımcıları arasında bir birlik ve ortak kimlik duygusunu teşvik ederek ulusun kültürel yapısını yeniden teyit eder.
Dolayısıyla aynı zamanda tarihin yaşayan bir kanıtı; yüzyıllardır süregelen, Hindistan'ın gelişen kültürel ve manevi yapısını şekillendiren bir gelenek.
Dahası, inanç ile ilgili olsa da aynı zamanda uygarlık ile de ilgili; Kumbh Mela'yı daha da takdire şayan kılan şey, kimliğinden bağımsız olarak herkesin katılabileceği kapsayıcılığı.
Kutsal sularda yüzmenin günahları temizlediğine ve insanları ilahi olana yaklaştırdığına inanılan, ruhun ruhsal temizliği için benzersiz devasa gönüllü bir toplantı olan Kumbh Mela, siyasetin ötesinde durması gereken bir şey. Ama gerçek bu değil.
Prayagraj'daki Maha Kumbh Mela'nın organizasyonu öncesinde, Uttar Pradesh'te yüksek anayasal mevkilerde bulunan bazı sadhular ve önde gelen Bharatiya Janata Partisi (BJP) liderleri tarafından Müslümanların Mela'ya girmesinin engellenmesi çağrısında bulunulduğunu da belirtelim...
Son olarak, Kumbh Mela'nın ölümcül izdihamlar ile dolu bir geçmişi var; bu yıl da 30 kişinin yaşamını yitirdiği söylenen trajik bir izdiham meydana geldi ve pek çok haber kanalında servis edildi.
Ancak 1954'teki izdihamda neredeyse 800 kişi ölmüştü.
Bağımsızlıktan sonra düzenlenen ilk Kumbh olan 1954 Kumbh Mela Hindistan için bir dönüm noktasıydı, ancak aynı zamanda bir trajedi olarak da hatırlanıyor.
Prayagraj'daki Kumbh Mela'da yaklaşık 800 kişi ezilerek öldü veya nehirde boğuldu.
1986'da Haridwar'daki Kumbh Mela da en az 200 can kaybına neden olan trajik bir izdihama tanık olmuştu.
2003'te de Maharashtra'nın Nashik kentinde çıkan bir izdihamda binlerce hacı Kumbh Mela sırasında kutsal dalış için Godavari Nehri'nde toplandığında 40'tan fazla kişinin öldüğü bildirilmişti.
Ve 2013'te ise Kumbh Mela sırasında Allahabad tren istasyonunda bir yaya köprüsünün çökmesi sonucu izdiham yaşanmış ve bu trajedi de 42 can almıştı.
*Bu makalede yer alan fikirler yazara aittir ve Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.
© The Independentturkish