Neandertallerin annelerinin babalarından daha yaşlı olduğu keşfedildi

Araştırmacılar, modern insanın genomunun hangi kısımlarının Neandertal DNA’sı taşıdığını ortaya çıkarmak için 27 binden fazla İzlandalının genomlarını analiz etti

Bilim insanları Neandertal genomunun en az yüzde 38'ini yeniden oluşturmayı başardı (Reuters)

Modern insanın atalarının, Neandertallerle, 50 bin yıl önce Afrika’yı terk ettiğinde tanıştığı aktarıldı. Bu karşılaşma sonucunda bugünkü Afrikalı olmayan nüfusun genomunun (bir canlıdaki tüm DNA bilgisi ç.n.) yaklaşık yüzde ikisinde Neandertallerin payının bulunduğu belirtildi.

Max Planck Topluluğu’nun haberine göre; Almanya’daki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü, İzlanda’daki deCODE Genetics şirketi ve Danimarka’daki Aarhus Üniversitesi’nden bilim insanları genomumuzun hangi kısımlarının Neandertal DNA’sı içerdiğini ve bunun modern insanlarda hangi sonuçlara yol açtığını ortaya çıkarmak için 27 bin 566 İzlandalıdan elde edilen verileri kullanarak şimdiye kadarki en kapsamlı araştırmayı gerçekleştirdi.

Afrikalı olmayan bir kökene sahip herkesin, DNA’sının yaklaşık yüzde ikisini Neandertallerle paylaştığı ifade edildi. Ancak farklı insanlar Neandertal DNA’sının farklı kısımlarını taşıdığından, araştırmacılar 14 milyon Neandertal DNA parçasını kullanarak Neandertal genomunun en az yüzde 38’ini yeniden oluşturmayı başarabildi.

Bu Neandertal DNA’sını Neandertal ve Denisova insanı genomuyla karşılaştıran Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’den araştırmacılar, modern İzlandalıların Neandertallerle karışımının Rusya’da bulunanlardan çok Hırvatistan’da keşfedilen Neandertallere benzediğini ortaya koydu.

Bilim insanları beklenmedik şekilde İzlandalıların yalnızca Doğu Asyalıların ve Papua Yeni Gine topluluklarının taşıdığı düşünülen Denisova insanı DNA’sından izler de buldu.

Antropologlar, modern insanlarla karışan Neandertal topluluğunun atalarının daha önce Denisova insanlarıyla da karışmış olmasının olasılıklardan biri olabileceğini düşünüyor.

Mutasyon biçimlerindeki farklılıklar

Ebeveynler her nesilde DNA’larını çocuklarına aktarır ve hangi tür mutasyonları miras bırakacaklarının ebeveynlerin yaşından çokça etkilendiği biliniyor.

Yeni araştırmanın başyazarı Laurits Skov şunları söyledi:

Neandertal DNA fragmanlarındaki modern insanın DNA fragmanlarındakilere karşılık gelen genetik mutasyonları karşılaştırarak, ortalamada, Neandertal çocukların modern insana göre daha yaşlı annelere ve daha genç babalara sahip olduğunu keşfettik.

Araştırmacılar bu Neandertal DNA’sının insanın bugünkü görünüşü ve sağlığı üzerinde nispeten küçük bir etkisinin bulunduğunu gösterdi. Sadece birkaç vakada Neandertal DNA’sının İzlandalarının prostat kanseri riskinin kısmen azalmasına, biraz daha kısa boya ve bir miktar daha hızlı kan pıhtılaşmasına yol açtığı belirtildi.

Independent Türkçe, Max-Planck-Gesellschaft