UNESCO, çalınan tarihi eserlerin sergileneceği dijital müze kuracak

52 bin eserlik liste incelenecek

UNESCO, kurulacak dijital müzenin temsili bir görüntüsünü paylaştı (UNESCO)

Birleşmiş Milletler'e bağlı kültür örgütü UNESCO, çalınan tarihi eserlerin sergileneceği dijital bir müze hazırlanacağını duyurdu.

Müze kültürel mirasın önemi ve tarihi eser kaçakçılığına ilişkin farkındalık yaratmayı hedefliyor.

Konuyla ilgili bir açıklama yapan UNESCO Genel Direktörü Audrey Azoulay, "Bu projedeki amacımız, eserleri yeniden odak noktasına koymak ve toplumların miraslarına ulaşma, onları deneyimleme ve tanıma hakkını yeniden tesis etmek" diye konuştu.

fazla oku

Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)

UNESCO'nun kuracağı dijital müze Interpol'le yapılacak işbirliği kapsamında geliştirilecek. Uluslararası polis teşkilatının veri tabanında dünya çapında müzelerden, koleksiyonlardan ve arkeolojik alanlardan çalınan 52 binden fazla eserin listesi bulunuyor.

2025'te açılması planlanan müzenin toplam 2,5 milyon dolara mal olması bekleniyor.

Müze ziyaretçileri, tarihi eserlerin detaylı üç boyutlu modellerini, hikayeleriyle birlikte inceleme şansı bulacak. Eserlerin ait olduğu topluluklardan alınacak anlatıların da bu hikayelere entegre edilmesi planlanıyor.


ABD merkezli sivil toplum örgütü Antikalar Koalisyonu, halen kayıp olan eserler içinde en önemlisinin üçüncü yüzyıldan kalma sumermeri taş yazıtı olduğunu bildirdi. Eser, 2009-2011'de Yemen'deki Awwam tapınağından çalımıştı.

2003'te Bağdat Müzesi'nden çalınan 7. yüzyıla ait fildişinden yapılma aslan rölyefi, 1970'lerde Guatemala'daki Maya bölgesinde yağmalanan yeşil taş maske ve 1988'de Hindistan'daki bir tapınaktan çalınan 5. yüzyıldan kalma Varaha figürü de Antikalar Koalisyonu'nun sergilenecek eserler listesinde yer alıyor.

Organizasyonun direktör yardımcılığını yapan Ernesto Ottone, "Bu objeler fiziksel olarak varlar ama nerede olduklarını bilmiyoruz. Onları sanal olarak, hikayelerini de anlatabileceğimiz bir alanda sergileyeceğiz" ifadelerini kullandı.

Ottone, müzeyi oluştururken en zorlayıcı işin eserlerin üç boyutlu detaylı modellerini oluşturmak olduğunu söyledi ve bu eserlerin çoğunun arkasında küçük, siyah-beyaz bir fotoğraftan fazla bir şey bırakmadığına dikkat çekti.


Independent Türkçe, Guardian, Gaze

DAHA FAZLA HABER OKU