Bir müzisyen ve avukat, müzikle ilgili telif hakkı ihlallerine ilişkin davaları sonlandırmak amacıyla olası tüm melodileri üretmek için bir algoritma kullandı.
Bilgisayar programcısı Noah Rubin’le çalışan Damien Riehl, saniyede 300 bin melodi üretebilen yazılım geliştirdi ve 8 notalı 68 milyarlık melodi kataloğu oluşturdu.
fazla oku
Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)
Telif hakları alınan melodiler daha sonra dava meraklısı müzisyenleri engellemek umuduyla herkesin kullanımına açık hale getirildi.
Müzik alanındaki telif hakkı ihlallerine ilişkin ünlü davalara atıfta bulunan Riehl, kendisini harekete geçirenin olası melodilerin sayısının sınırlı olduğunu ve bu nedenle de melodilerin kasıt olmadan tekrar edilelebileceğini göstermek olduğunu söyledi.
Riehl’e göre, George Harrison, Chiffons’un "He’s So Fine" şarkısından "My Sweet Lord" melodisini çaldığı iddiasıyla mahkemeye verildiğinde de durum bu şekildeydi. Dava yaklaşık 30 yıl sürdü, davada eski Beatles üyesi Amerikan yargıcı tarafından “bilinçsizce intihalden” suçlu bulundu.
Daha yakın zamanda, şarkıcı Sam Smith, Grammy ödüllü şarkısı “Stay With Me” ile Tom Petty’nin “I Wont Back Down” eseri arasında bariz benzeşme bulunduğuyla ilgili telif hakkı anlaşmazlığını gidermeye zorlandı.
Smith ne Petty’nin şarkısını ne de koroda 3 nota azalan çalmakla suçlandığı melodiyi işittiğini söyledi. Birleşik Krallık vatandaşı müzisyenin temsilcisi, o dönemde benzerliğin “tamamen tesadüf” olduğunu söyledi. Fakat mahkeme dışı bir çözümle Petty şarkının ortak yazarı gösterildi.
Algoritmanın oluşturduğu melodiler, “şimdiye kadar var olan ve var olabilecek her melodiyi” içeren küçük bir sabit diske MIDI formunda kaydedildi.
Riehl, yakın zamanda projesini açıkladığı TedX konuşmasında, “Telif hakkı sistemi bozulmuş durumda ve sistemin güncellenmesi gerekiyor. Telif hakkı kanunu uyarınca sayılar olgudur ve bu kanun uyarınca olgular ya çok az ve zayıf bir telif hakkına sahiptir ya da zerre telif hakkına sahip değildir. Bu sayılar zamanın başlangıcından beri varsa ve biz onları sadece oradan çıkartıyorsak, belki de melodiler sadece matematikten ibarettir. Olgu olan matematiğin de telif hakkı olmayabilir” dedi.
Algoritmik olarak oluşturulan melodiler, gelecekte daha fazla nota ve akort içerecek şekilde kataloğu genişletmek amacıyla internete kondu.
Sistem henüz bir mahkemeye konu olmadı ancak Riehl, milyarlarca melodi kataloğunun yanlışlıkla yapılan telif hakkı ihlallerini sonlandıracağını ve şarkı yazanlara müzik yapmak için “daha fazla özgürlük” vereceğini umuyor.
Riehl, “Hiçbir şarkı yeni değil. Noah ve ben veri setini tamamladık. Noah ve ben, geleceğin şarkı yazarlarının müziklerini yapmasını sağlamak için tüm müzikleri yaptık” dedi.
*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.
https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech
Independent Türkçe için çeviren: Cenk Korkmazer
© The Independent