Çin'de müşteri hizmetlerinden eğlenceye farklı sektörlerde faaliyet gösteren pek çok firma sanal çalışanlara büyük paralar ödüyor.
Genellikle robotik ve yapay zeka alanında çalışan kişi ve firmalar tarafından tasarlanan bu dijital karakterler, ses teknolojisi ve makine öğreniminin birleşimiyle ortaya çıkıyor. Bunlar canlı yayında şarkı söyleyebiliyor veya izleyicilerle etkileşim kurabiliyor. Dijital karakterler sinema, havacılık, otomobil, giyim ve tıp gibi alanlarda da kullanılıyor.
Örneğin tıpta bir organın simülasyonunda ya da film endüstrisinde gerçekçi yüz ifadeleri oluşturmada sanal insanlardan yararlanılıyor. Bunlardan ergonomik ürünlerin geliştirilmesinde de yararlanılıyor.
fazla oku
Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)
Teknoloji devi Baidu, müşterilerinin talepleri doğrultusunda üzerinde çalıştıkları sanal insan projelerinin sayısının 2021'den bu yana iki katına çıktığını bildirdi. Baidu'nun sanal insanlar ve robotik biriminin başkanı Li Shiyan, finans şirketleri, turizmciler ve devlet medyası gibi farklı alanlardan çok sayıda talep geldiğini ifade etti.
Lia teknoloji geliştikçe maliyetlerin azaldığını, meblağın geçen yıldan beri yaklaşık yüzde 80 düştüğünü kaydetti. Üç boyutlu sanal insanlara yılda yaklaşık 100 bin yuan (yaklaşık 280 bin TL), iki boyutlu sanal insanlara 20 bin yuan (55 bin TL) ödeniyor.
Yöneticiye göre sanal insan endüstrisi 2025'e kadar yılda yüzde 50 büyüyebilir.
CNBC, Pekin Belediyesi'nin sanal insan çalışmaları yaptığını ve projelerin değerinin 2025'e kadar 50 milyar yuanı (yaklaşık 140 milyar TL) geçmesini hedeflediğini hatırlattı. Belediye yetkilileri, her biri 5 milyar yuandan (yaklaşık 14 milyar TL) fazla gelir elde eden sanal insan işletmelerinin kurulması çağrısı da yapmıştı.
Ekonominin daha fazla dijitalleşmesini isteyen merkezi hükümet de bu yönde çalışmalarını sürdürüyor.
Büyük teknoloji şirketlerinin çoğu halihazırda sanal insan projeleri geliştiriyor.
Video paylaşım sitesi Bilibili, sanal pop yıldızı Luo Tianyi'yi geliştiren şirketi satın aldı. Platformda ayrıca 2019'dan bu yana 230 bin sanal yayıncı işe başladı. Sanal yayıncıların sayısı 2021'e göre geçen yıl yüzde 200 arttı.
Pazar araştırma şirketi Kantar'dan Sirius Wang, pek çok ünlünün adının son dönemde vergi kaçakçılığı ya da bazı skandal haberlere karışmasının ardından Çin'de markaların sanal insanlara yöneldiğini belirtti.
Kantar verilerine göre geçen yıl tüketicilerin en az yüzde 36'sı bir sanal fenomenin performansını izledi. Bir sanal insanın sunduğu etkinliği izleyenlerin oranı yüzde 21 oldu.
Reklam verenlerin yüzde 45'i, bir sanal fenomene sponsor olabileceklerini ya da bunları düzenlenen bir etkinliğe davet edebileceklerini söyledi.
Independent Türkçe, CNBC, Firstpost
Derleyen: Uğurcan Yıldız