Merkezine koyduğu karanlık temalar, suç, gerilim, baştan çıkaran bir kadın ve talihsiz kahramanlar ile ahlaki açıdan tartışmalı karakterleriyle neo-noir filmlerin kendine özgü bir tarzları var.
The Independent’a göre türünün en iyi örneği 10 film:
Çin Mahallesi’nden Los Angeles Sırları’na en iyi 10 Neo-Noir film
Hepsini göster 10
Çin Mahallesi’nden Los Angeles Sırları’na en iyi 10 Neo-Noir film
-
1/10
Point Blank (Yönetmen: John Boorman Yıl: 1967) 1967; gözden kaçmış olsa da birçokları için neo-noir’in başlama noktası. Donald Westlake’in romanından uyarlanan filmde suç filmlerinin usta oyuncusu Lee Marvin, karısı ve en iyi arkadaşı tarafından ölüme terk edildikten sonra intikam arayışı içine giren suçlu rolüyle acımasız bir görünüm sergiliyor. Gerilim dolu, olağanüstü havalı ve suç filmlerine özgü süslemelerle dolu Point Blank, bir saniyeyi bile boşa harcamıyor. Film, sinemaya yeni bir şiddet düzeyi getirdi ve gelecek olan her şeyin temellerini attı. -
2/10
Brick (Yönetmen: Rian Johnson Yıl: 2006) Kara filmlerin ana bileşenleri, şehrin acımasız sokaklarından, çocukların sanki bir Dashiell Hammett romanındaymış gibi konuştuğu bir Amerikan lisesine taşındı. Klasik kara film dönemine bir saygı duruşunda bulunan bu özgün bağımsız filmde bir genç, eski kız arkadaşının ölümünü araştırıyor. -
3/10
Body Heat (Yönetmen: Lawrence Kasdan Yıl: 1981) Florida’da geçen bu gerilim hikayesi, klasik kara film türüyle o kadar benzerlik gösteriyor ki yapımcıları bir eser hırsızlığı davasından korkmuş olmalı. Ancak Kasdan’ın kendinden emin yönetimi ve hikayenin başka bir yöne doğru gittiği filmin son çeyreği durumu kurtardı. William Hurt, kışkırtıcı Kathleen Turner’ın kocasını öldürmek için aklını çeldiği saf adam rolünde. Yıllar içinde prestijli bir şekilde büyüyen filmdeki iki başrol oyuncusu arasındaki sözlü tartışma, Çifte Tazminat (Double Indemnity) ve Birleşen Kalpler’in (The Big Sleep) ateşli diyaloglarının bir karışımı gibi görünüyor. -
4/10
Blood Simple (Yönetmenler: Joel ve Ethan Coen Yıl: 1984) Coen kardeşlerin ilk filmi, kardeşlerin gelecekteki kariyerinin kendine has özellikleriyle dolu büyüleyici ve esrarengiz biçimde komik bir yapım. Aldatılmış bir koca, sadakatsiz eşini ve sevgilisini öldürmesi için rüşvet yiyen bir özel dedektif tutar. Dedektif hedeften sapıp bunun yerine aldatılmış kocayı öldürmeye karar verince karmaşa başlar ve olaylar kan ve şaşırtmaca dolu bir dizi yanlış anlaşılmayla sonuçlanır. -
5/10
Night Moves (Yönetmen: Arthur Penn Yıl: 1975) Los Angeles’lı özel dedektif Harry Moseby’nin evliliği sallantıdadır ve ucuz boşanma davalarından hayatını kazanmaktadır. Bu nedenle Moseby (Gene Hackman), itici bir annenin kaybolan çekici kızını bulmak için Florida’dan uzaklaşma fırsatını kaçırmaz. 1970’lerin kara filmlerinin ortak bir teması olarak olaylar bu noktadan itibaren yanlış gitmeye başlar ve Moseby’nin iyi niyetleri, zaten rahatsız edici olan durumun daha da kötüleşmesine yol açar. -
6/10
The Late Show (Yönetmen: Robert Benton Yıl: 1977) Art Carney, kaçık Lily Tomlin’in yardımıyla eski sevgilisinin ölümünü araştıran yaşı geçkin özel dedektif Ira Wells rolüyle sivriliyor. Ira konuşmayı çok sevmez ancak Tomlin’in karakteri asla susmadığından bunun bir anlamı olmaz. Ancak ikili arasında gelişen karşılıklı çekim 1940’ların kara filmleri için sıcak, sevecen ve esprili bir aşk mektubuna dönüşüyor. -
7/10
Dolandırıcılar (The Grifters) (Yönetmen: Stephen Frears Yıl: 1990) Yapım; yönetmen Frears ve John Cusack, Annette Bening ve Anjelica Huston’ın kariyerlerinde dönüm noktaları olan performanslarıyla sağlama alınmış. Jim Thompson’ın üç düzenbaz sanatçı ve yıkıcı ilişkileri hakkındaki romanının adaptasyonu olan film, klasiğe yakın bir statüde. -
8/10
The Long Goodbye (Yönetmen: Robert Altman Yıl: 1973) Dilde sadelik yanlısı sanatçılar Hollywood’un başına buyruk yönetmeni Altman’ın, Raymond Chandler’ın ünlü kahramanı Philip Marlowe’u barındıran 1953 tarihli romanın bu riayetsiz adaptasyonu nedeniyle şaşkına döndü. Film Leigh Brackett tarafından hem Chandler hem de klasik kara film dönemiyle süreklilik içinde senaryolaştırıldı. Elliott Gould’un canlandırdığı düzensiz Marlowe, Chandler’ın dolambaçlı öyküsünü çözmek için günümüz Los Angeles’ında, sanki 20 yıllık bir uykudan uyanmışçasına tökezliyor. Ancak Altman her şeyin anlaşılması için çok zorlamıyor. Örneğin Marlowe’un kayıp kedisine ne olduğu filmdeki en büyük gizem olarak yerini alıyor. -
9/10
Los Angeles Sırları (LA Confidential) (Yönetmen: Curtis Hanson Yıl: 1997) Çok zorlayıcı ve muhteşem bir atmosfer barındıran ve her adımda ezber bozan film Titanic’in En İyi Film Oscar’ını aldığı yılda 9 dalda Oscar’a aday olup yalnızca 2’sini kazandı. Modern klasik teriminin tanımı olan filmde oyunculuk, yönetmenlik, senaryo, kurgu ve görüntü yönetmenliğinin her biri muhteşem detaylar olarak öne çıkıyor. -
10/10
Çin Mahallesi (Chinatown) (Yönetmen: Roman Polanski Yıl: 1974) Los Angeles Sırları kadar muhteşem bir yapım bile Çin Mahallesi'nin önünde eğilmek zorunda. Film bu listenin bir numarası olmakla kalmıyor, tüm zamanların en muhteşem ve zarif yapımlarından biri olarak öne çıkıyor. Robert Towne’nin Oscar kazanan senaryosundan en iyi şekilde faydalanan filmde, Polanski de daha önce hiç olmadığı kadar dokunaklı, sarhoş edici bir retro kara film yaratmak için gerçekçi olaylara odaklanıyor. Sadece trajik final sahnesi ve Chinatown’un kendisi, Los Angeles’ın çirkin iç işleyişine dair bir halet-i ruhiye, bir metafor niteliği taşıyor.
*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe’nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/features
Independent Türkçe için çeviren: Sezin Bala
© The Independent