Buzul Çağı’nı ekvatordaki büyük çarpışmalar tetikledi

Büyük depremlerin ortaya çıkardığı kimyasal reaksiyon, yüksek oranda karbondioksitin kayalar tarafından emilmesine sebep olunca, yeryüzündeki sıcaklıklar aniden düştü

“Science” adlı bilimsel yayında yer alan yeni bir araştırmaya göre, ekvatordaki dev depremler küresel sıcaklığı aniden düşürerek Buzul Çağlarını meydana getirdi. Ayrıca, levhaların şiddetle çarpışmasıyla okyanus kayalarından oluşan geniş alanlar ortaya çıktı.

Bilim insanları tropikal bölgelerdeki yüksek sıcaklıkların, kimyasal reaksiyonları tetiklediğini düşünüyor. Bu reaksiyonlar, okyanus kayalarının yüksek oranda karbondioksiti emmesini sağladı.

Buna göre, endüstriyel faaliyetler sonucunda, atmosferdeki yüksek karbondioksit oranının küresel sıcaklığı arttırması gibi, sürecin tersine çevrilmesi de sıcaklığı aniden düşürdü ve Buzul Çağı’nı başlattı.

Bunların yanı sıra, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü'nden (MIT) araştırmacılar, fay hatlarının da Buzul Çağlarının başladığı dönemde oluştuğunu keşfetti.

Ayrıca, Himalaya dağlarındaki fay hatları gibi bu bölgedeki fay hatlarının da zamanla ekvatordan uzaklaştığı ve her birinin kökeninin tropik bölgelerde olduğu belirtiliyor.

MIT'de jeolog olarak çalışan ve araştırmaya öncülük eden Dr. Oliver Jagoutz konuyla ilgili şunları aktardı:

“Tropikal bölgelerdeki fay hatlarında her zaman bir tepe oluştuğunu ve buzlanma olduğunu tespit ettik. Yani tropik bölgelerde, her 10 bin kilometrelik fay hattında, birer buz devri görürsünüz.”

Dünya tarihi boyunca, yeryüzünde her biri birkaç milyon yıl süren 3 büyük Buzul Çağı yaşandı.

35 milyon yıl önce başlayan son Buzul Çağı’nın, buzullar Grönland ve Antarktika boyunca uzandığı için, teknik olarak hala devam ettiği kaydedildi.

Bu durumu, küresel ısınmaya karşı kullanma fikri ne kadar çekici görünse de, Dr. Jagoutz bunun mümkün olmadığını ifade etti.

Jagouts konuyla ilgili şunları söyledi:

“Dünya bu değişimi bizim faaliyelerimizden bağımsız, yavaş ve jeolojik bir süreçte yaşıyor. Bu değişim bize ne zarar verebilir, ne de bizi kurtarabilir.”

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

Independent Türkçe için çeviren: Büşra Kırkpınar